Dagens middag

Dagens middag blev så jäkla god! Så jag tänker dela med mig av recept.

Eller recept och recept. Jag höftar i allt jag gör.

Det blev någon variant av tomatsallad, grönsaker i ugn och helstekt fläskfilé.

Kan börja med tomatsalladen. Den blir bäst om den får stå och gotta sig några timmar.

2 Tomater
1/2 liten Rödlök
Basilika (helst färsk)
Olivolja
Lite flingsalt
Svartpeppar

Hacka tomten och rödlöken i bitar du själv tycker är bra. Rödlöken finhackade jag verkligen i lökhacken. Så får ni även göra med basilikan. Jag hade bara torkad hemma så det fick bli det idag.
Annars skulle jag hacka basilikan ganska grovt.

I med allt i en bunke. På med olja och kryddor efter tycke och smak. Rör om och låt stå i kylen i någr

Grönsaker i ugn

1 Zucchini
2 Stora Tomater
1 Gul Paprika
1 Röd Paprika
6 Stora Champinjoner
Olivolja
Basilika
Dragon
Flingsalt
Spenat

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela alla grönsaker i önskad storlek. Förutom spenaten som sparas till slutet av tillagningen.

På med olja och kryddor och blanda så allt blir kladdigt. Jag använde torkade kryddor. Men färska är ju alltid att föredra.

In med plåten i ugnen i ca 20 min. Efter 20 min tog jag ut plåten och hade på spenaten. Rör runt och in med plåten i ugnen i 10 min.

Fläskfilén körde jag i ugnen.
Jag gned in den med olja och kryddade med grillkrydda och vitlök. Jag använde stektermometern till 73 grade.
Det står att det ska vara 70 grader, men jag körde några grader extra.

Gott blev det!



Det är lite svårt att blogga genom appen nu tycker jag. Men hoppas det ser bra ut nu när det är klart.

Kommentera inlägget här :