Efter gips kommer ortros stöd

Gipset hängde med i två veckor utan några större besvär. Fick lite klåda där dem sista två dagarna. Men det var hanterbart. 


Det var så skönt att få ortros stödet. 

Ortros stödet var låst vid 0-20 grader så jag inte kunde böja på knät. Och så skulle det vara i tre veckor. 


Efter dem tre veckorna låster stödet upp så jag kunde böja på knät upp till 70 grader. Och skulle vara så i tre veckor till. 

Under dessa sex veckor tränades det i en maskin som heter Kinetec. 
Man spänner fast benet och låter maskinen göra jobbet.  

Jag skulle bara ligga och slappna av. Vilket inte var helt enkelt när man kom upp grader som var "nya" för knät.  


Vissa tillfällen gjorde mer ont än andra. Och i början kändes det som att jag hade träningsvärk i knät. 

Fick även dem sista tre veckorna fler övningar att göra hemma. Övningar för att stärka muskler och knä. 



Men bara det att kunna få sitta relativt normalt på stol var fantastiskt.

Dom sista gångerna har jag kommit upp över 90 grader i maskinen. 


Även om ilska och frustration har förekommit så har det gått bra. 
Hade några tillfällen då jag tjöt över att vara så begränsad. 

Men idag rök även stödet. Men det tänkte jag skriva om i ett eget litet inlägg. 

Kommentera inlägget här :