Gastric Bypass (GBP) Del 1

Skrev igår att jag skulle skriva ett inlägg om hur jag sökte för att få en Gastric Bypass (GBP). 
 
Jag hade funderar ett bra tag på en GBP. Men var i valet och kvalet att söka till vårdcentralen.
Så fick jag chansen att följa med en kompis på ett stort informationsmöte på Vrinnevisjukhuset. På så sätt fick jag lite mer kött på benen om operationen. 
 
På informationsmötet sa dom att man satt där för att man antingen fått en remiss via vårdcentralen, eller skrivit en egenremiss. Efter mötet så pratade vi lite med läkaren som höll i mötet. Och hon var så bra! Påpekade att överviktiga har oftast inte problem med att gå ner i vikt, utan att bibehålla vikten. Och det är sant. 
Berättade för henne om bröstcancern som finns i släkten och diabetesen. Hon tyckte att jag var en självklar kandidat om jag nu ville göra en. Men att jag skulle gå hem och fundera på det noga. 
 
Funderade ett tag till och bestämde mig sedan  för att jag vill genomföra en GBP. Jag valde att skriva en egenremiss och skicka direkt till kirurgmottagningen på Vrinnevisjukhuset. Mest för att jag har väldigt lite förtroende för vårdcentralen här hemma. 
 
Fick lite tips och råd av en gammal klasskamrat för att skriva remissen. Jag letade reda på blankett för egenremiss. Jag utgick ifrån uppgifterna som skulle stå med där, fast jag skrev på ett vanligt papper. Sedan åkte jag in och lämnade det direkt i receptionen på kirurgmottagningen, 
 
Så tog det ungefär en vecka innan jag själv blev kallad till det stora informationsmötet. Jag hade med mig lillebror till det mötet. Under mötet skickas ett litet block runt och man ska skriva ned sitt personnummer. Sedan får man lämna lappen när man går och man får med sig ett litet häfte som ska fyllas i. Det ska sedan så fort som möjligt postas. Och man ska fundera på vilket sjukhus man vill opereras på. 
 
Sedan tog det ungefär en vecka till så ringde vårdlotsen och undrade vilket sjukhus man ville opereras på. Jag valde Aleris i Motala. Finns andra som inte ligger i länet. Man kan välja på blandannat Motala, Danderyd och Kalmar. 
 
Fortsätter imorgon börjar bli trött nu. 
 
Taggar: GBP;

Kommentarer :

#1: Emelie

Hejsan! Jag undrar om man kan kontankta dig för frågor mm kring din operation. Skulle du vilja kontakta mig på min mail? Email: [email protected] Ha en trevlig dag!

Svar: det går utmärkt. Jag mailar under dags.
Cicci

skriven

Kommentera inlägget här :